Utilization of multimedia resources in nuclear sciences communication within the Brazilian school environment

Authors

  • Vitor Fernandes de Almeida Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN) https://orcid.org/0000-0002-7054-6418
  • Amir Zacarias Mesquita Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Alexandre Soares Leal Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Fernando Soares Santos Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Rodrigo Vieira Pereira Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Valéria Emiliana Alcântara e Alves Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Adriano de Almeida Massaud Felippe Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Ana Rosa Baliza Maia Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Leonardo Yago Zwetsch Varella Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)
  • Walewska Gouveia Silva Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)

DOI:

https://doi.org/10.15392/2319-0612.2024.2574

Keywords:

Nuclear Technology, scientific communication, multimedia, education

Abstract

Brazil holds a promising future in nuclear technology, as evidenced by significant investments such as the construction of the Brazilian Multipurpose Reactor and the completion of the country's third nuclear power plant, Angra 3. However, scientific communication regarding the benefits and applications of nuclear technology still requires strengthening to enhance public acceptance. In this context, multimedia resources have proven to be an effective tool for promoting meaningful learning about nuclear technology among high school students. Following the lessons, 97.76% of students perceived a gain in knowledge about nuclear technologies, and 86.64% reported a more positive attitude towards nuclear science. Additionally, 84% of students expressed increased favorability towards radiation applications, and support for nuclear energy as a clean energy source rose from 43.84% to 84.88%. These results indicate that multimedia not only facilitated understanding of complex concepts but also contributed to a more favorable perception of nuclear technology among students. This outcome is crucial for fostering an informed culture regarding the importance of nuclear technology, ensuring that future professionals and decision-makers are well-acquainted with its benefits and applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vitor Fernandes de Almeida, Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)

    Doutorando em Ciência e Tecnologia das Radiações, Minerais e Materiais pelo Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN/Cnen). Mestre em Ciência e Tecnologia das Radiações, Minerais e Materiais pelo CDTN e graduado em Engenharia Química pelo Centro Universitário UNA (2016), sendo condecorado como medalha de prata. MBA em Gerenciamento estratégico de Projetos. Vencedor da WNU Nuclear Olympiad 2019. Atuou como Monitor acadêmico da disciplina Fundamentos da Energia Nuclear, ministrada pelo prof. Dr. Amir Zacarias Mesquita, no Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN/CNEN). Técnico em Química pela Escola Politécnica de Minas Gerais (2013). Foi bolsista no projeto de iniciação científica de Adsorção de Níquel em Argilomineral. Participação em projetos de pesquisa do programa plurianual do CDTN/Cnen. Atuou como estagiário no setor de análises e controle de qualidade na empresa Tecno Indústria e Comércio-Ltda, trabalhando diretamente com análises de óleos e lubrificantes industriais e automotivos, e como estagiário no segmento dermocosméticos e manipulação de fitoterápicos e homeopáticos na empresa Saint Germain Manipulação Ltda. Atuou também como monitor acadêmico no Centro Universitário UNA.

  • Amir Zacarias Mesquita, Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (CDTN)

    Pesquisador de Produtividade e Desenvolvimento Tecnológico - DT/CNPq (2010-2016). Bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ/CNPq (2017-2023). Pesquisador Mineiro - Fapemig (2008-2010) (2012-2014) (2019-2021). Doutor em Engenharia Química - Universidade Estadual de Campinas/Unicamp (2005). Mestre em Ciências e Técnicas e Nucleares - (1981) e Graduado em Engenharia Elétrica (1978), ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG. Pesquisador Titular III do Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear/Comissão Nacional de Energia Nuclear - CDTN/Cnen, (desde 1982). Membro Titular do Colegiado (2014-2017) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência e Tecnologia das Radiações, Minerais e Materiais do CDTN; disciplinas: Fundamentos de Energia Nuclear, História da Ciência-Tecnologia Nuclear, Termohidráulica e Física de Reatores. Dedica-se à pesquisa em engenharia nuclear, com ênfase em termohidráulica e neutrônica experimental de reator nuclear de pesquisa e irradiação gama. Publicou mais de quatro centenas de artigos em revistas e anais. Autor dos livros: Digital Control System Simulation for Nuclear Reactor Neutronic Parameters - Nova Science Publishers Inc. NY (2012), Termo-Hidráulica Experimental de Reator Nuclear de Pesquisa Triga (2015), Instrumento Digital para Testes por Correntes Parasitas (2018) e Energia Nuclear: Uma Introdução - Universidade Federal do Paraná - UFPR (2023). Editor dos livros: Current Research in Nuclear Reactor Technology in Brazil and Worldwide (2013) e Nuclear Reactors (2012) - InTech Publisher (Croácia). Membro do Corpo Editorial e Revisor de várias revistas, como: Nuclear Technology - ANS, Journal of ASTM, Annals of Nuclear Energy/Progress in Nuclear Energy (Elsevier), International Journal of Nuclear Energy Science and Technology (Inderscience Publishers) e Nuclear Science and Techniques (Springer). Indicado duas vezes pelo Eni Scientific Secretariat para o The Eni Award (2011 e 2012, Azienda Generale Italiana Petroli - Agip), categoria: Protection of the Environment Prize. Expert da International Atomic Energy Agency (IAEA) (Colômbia e Marrocos) e do National Centre of Science and Technology Evaluation (Ministry of Education and Science of Kazakhstan). Consultor do Programa Iberoamericano de Ciência y Tecnología para el Desarrollo - Cyted, do Conselho de Ensino da Cnen, da Fapemig e do CNPq. Coordenador de projetos de pesquisa no CDTN/Cnen, Fapemig e CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa/CNPq Tecnologia de Reatores Nucleares e Instalações Radiativas. Colaborador de projetos na UFMG, Unicamp, Finep, Capes e INCT/CNPq. Membro da Associação Brasileira de Energia Nuclear (Aben) e da Associação Brasileira de Engenharia e Ciências Mecânicas (ABCM). Instrutor de curso para treinamento de operadores de reatores nucleares e Operador Sênior de reator. Membro da Comissão de Análise Qualitativa da Área de Engenharias 2 na Capes, a partir de 2022.

References

[1] LEMOS, D. L. S.; SOUZA, R. R. “Representação de recursos multimídia na web: uso e reuso de padrões de anotação,” Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, pp. 202-232 (2020).

[2] ZAMORA, E. et al., “Remote Reading and Teaching of Nuclear Medicine in the Era of COVID-19”, Seminars in Nuclear Medicine, vol. 52, pp. 71-78 (2022). DOI: https://doi.org/10.1053/j.semnuclmed.2021.06.005

[3] GNANASEGARAN, G. et al., “Coronavirus (COVID-19) pandemic mediated changing trends in nuclear medicine education and training: time to change and scintillate”, European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, vol. 1, pp. 427-435 (2022). DOI: https://doi.org/10.1007/s00259-021-05241-2

[4] DOMINGUEZ, S. “Long-Distance Learning: IAEA E-Learning Course - Delivers Research Reactor Training to Experts in Latin America and the Caribbean,” IAEA Department of Technical Cooperation, https://www.iaea.org/newscenter/news/long-distance-learning-iaea-e-learning-course-delivers-research-reactor-training-to-experts-in-latin-america-and-the-caribbean (2021).

[5] ARAFA, A.; H. I. ASHOUB, S. N. “Development of an Educational Nuclear Research Reactor Simulator,” Kerntechnik, vol. 79, pp. 518-527 (2014). DOI: https://doi.org/10.3139/124.110446

[6] MACHADO, T. B. Aceitação da energia nuclear por parte da opinião pública no Brasil. 2021, 234 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2021

[7] MAYER, R. E. Multimedia Learning. 3ª ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. DOI:10.1017/9781316941355. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316941355

[8] AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. 1. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003, 35 p.

[9] THEES, A.; MACHADO, M. A. “Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia (TCAM): uma proposta adaptada para análise de videoaulas,” Informática na educação: teoria & prática, vol. 25 (2022). DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.123320

[10] G. A. M. Falkembach, M. Geller; S. R. Silveira, “Desenvolvimento de Jogos Educativos Digitais utilizando a Ferramenta de Autoria Multimídia: um estudo de caso com o ToolBook Instructor”, RENOTE, vol. 4, (2006). DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.13874

[11] WANG, F.; GU, J.; WU, J. Perspective taking, energy policy involvement, and public acceptance of nuclear energy: Evidence from China. Energy Policy, v. 145, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2020.111716

[12] CHOI, Y. S.; KIM, J. M.; HAN, E. O. Effects of Education Concerning Radiation and Nuclear Safety and Regulation on Elementary, Middle, and High School Students in Korea. Journal of Radiation Protection and Research, v. 45, 2020. DOI: https://doi.org/10.14407/jrpr.2020.45.3.108

Downloads

Published

2025-03-12

How to Cite

Utilization of multimedia resources in nuclear sciences communication within the Brazilian school environment. Brazilian Journal of Radiation Sciences, Rio de Janeiro, Brazil, v. 12, n. 4B (Suppl.), p. e2574, 2025. DOI: 10.15392/2319-0612.2024.2574. Disponível em: https://www.bjrs.org.br/revista/index.php/REVISTA/article/view/2574. Acesso em: 1 may. 2025.