Annual Training Program in Radiological Protection in a Radiotherapy Service – A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.15392/2319-0612.2024.2507Keywords:
Annual Training, Radiological Protection, Radiotherapy, Multidisciplinary Team, Ionizing RadiationAbstract
The safety and radiological protection in radiotherapy services are essential to ensure the safe use of ionizing radiation for the benefit of patients and involved professionals. Evaluative research on multidisciplinary teams regarding annual training in radiological protection in radiotherapy is scarce. It is crucial to understand how professionals from each area assess the acquired knowledge and apply theoretical precepts in the radiotherapy service. This study aimed to analyze the annual radiological protection training offered in a radiotherapy service, and as specific objectives, to map the knowledge of professionals from each area regarding radiological protection applied during training. This is a qualitative research of the case study type. Data collection occurred through semi-structured interviews, simple observation, and documentary analysis, organized in the ATLAS.ti software version 24. The results indicate significant challenges, including the lack of understanding of basic principles by professionals, the absence of integration between the team and supervisors, and the lack of clear definition of the training format in current regulations. The results were categorized into: professionals' knowledge of radiological protection; training weaknesses; training strengths; suggestions for training delivery methods and topics in radiological protection. More effective educational strategies, along with precise guidance on the training format, emerge as promising solutions to overcome these challenges.
Downloads
References
MACIEL, J. R. M.; MOTA, J. C. M. CÉSIO-137: UMA ANÁLISE JURÍDICA SOBRE O ACIDENTE RADIOLÓGICO DE GOIÂNIA-GO. Anais Jornada Jurídica da Faculdade Evangélica de Goianésia, Goianésia, v. 2, n. 1, p. 2019.
FAGUNDES, J. S. et al. Lições aprendidas com acidentes radiológicos nas exposições médicas em radioterapia. Brazilian Journal of Radiation Sciences, v. 6, n. 2A, 2018. DOI: 10.15392/bjrs.v6i2A.506. Disponível em: https://www.bjrs.org.br/revista/index.php/REVISTA/article/view/506. Acesso em: 15 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.506
CNEN. NN 3.01. Diretrizes Básicas de Proteção Radiológica, Rio de Janeiro, RJ, 29 out 2014. Disponível em: http://appasp.cnen.gov.br/seguranca/normas/pdf/Nrm301.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.
CNEN. NN 6.10. Requisitos de segurança e proteção radiológica para Serviços de radioterapia, Rio de Janeiro, RJ, 10 dez 2014. Disponível em: https://www.gov.br/cnen/pt-br/acesso-rapido/normas/grupo-6/grupo6-nrm610.pdf.
BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução da Diretoria Colegiada - RDC Nº 20, de 2 de fevereiro de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 fev. 2006, Seção 1, p. 43.
REGO, F.; PERALTA, L. Portuguese students' knowledge of radiation physics. Physics Education, [Publisher Location], v. 41, n. 3, p. 259-262, 2006. DOI: https://doi.org/10.1088/0031-9120/41/3/009
SILVA, André Coelho da. As radiações na medicina: o que dizem livros didáticos de física do ensino médio? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 222, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p222
PAIVA, E. (2016). The Inverse-Square Law and the Exponential Attenuation Law Used to the Shielding Calculation in Radiotherapy on a High School Level. The Physics Teacher, v. 54, n. 4, p. 239-242 DOI: https://doi.org/10.1119/1.4944368
OHNO, Y.; KAORI, H. Lessons learned from accidental exposures in radiotherapy. SAFETY REPORTS SERIES No. 17. Viena: International Atomic Energy Agency, 2000.
YIN, R. K. Case study research: Design and methods. Sage publications, 2015.
FRIESE, S. (2012). ATLAS.ti 7 user manual. Berlin: ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH. Disponível em: http://atlasti.com/manuals-docs. Acesso em: 01 ago. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Edições 70, 2016. p. 297-317.
BATISTA, V. M. D., BERNARDO, M. O., MORGADO, F., & ALMEIDA, F. A. Proteção Radiológica na perspectiva dos profissionais de saúde expostos à radiação. Rev. bras. enferm., v. 72, n. Suppl 1, p. 9-16, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/5sKySsS4WRHqkXNgX9xzMFR/?lang=en. Acesso em: 18 nov. 2022.
LUZ, R. Z. A proteção radiológica no serviço de radioterapia sob a ótica dos profissionais de enfermagem. Florianópolis, 2021. 126 f. Dissertação (Mestrado em Proteção Radiológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina.
ZANZI, L. et al. Impact of organizational culture on patient safety and satisfaction. The Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, v. 45, n. 3, p. 201-210, 2019.
LIMA, G. S. O Conceito de Compreensão em Bakhtin e o Círculo: Reflexões para Pensar o Processo Educativo. Bakhtiniana, v. 15, n. 3, p. 297-317, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457348458
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Editora, 2015.
CEZAR, D. M., PAZ, A. A., COSTA, M. R., PINTO, M. E. B., & MAGALHÃES, C. R. Percepções dos médicos sobre a educação a distância e a contribuição da especialização em Saúde da Família. Interface (Botucatu), v. 23, n. Supl. 1, e180037, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.180037. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180037
SILVA, L. D. P., ROSIM, D., PAGOTTO, D. P., & BORGES JUNIOR, C. V. A educação a distância na área da saúde: um estudo da percepção dos conselhos profissionais no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 44, p. 1-16, 2021.
SIGNORINI, A. V., AYRES, A., SEIMETZ, B. M., FLORES, L. S., & OLCHIK, M. R. Aprendizagem EAD em saúde: análise de uma vivência. Rev. CEFAC, v. 14, n. 5, p. 899-906, 2012.
MACÊDO, W. T. P.; FIGUEIREDO, B. M.; REIS, D. S. T.; BARROS, S. H. P.; RAMOS, M. C. A.; SILVA, S. E. D. Adesão dos profissionais de enfermagem às práticas educacionais. Rev. Fun Care Online, v. 11, n. 4, p. 1058-1064, jul./set. 2019. DOI: 10.9789/2175-5361.2019.v11i4.1058-1064. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2019.v11i4.1058-1064
MENDONÇA, F. A.; CARVALHO, J. P. R. Radioterapia Guiada por Imagem. [S. l.], 2023. Disponível em: https://www.morebooks.de/store/pt/book/radioterapia-guiada-por-imagem/isbn/978-620-4-73772-2. Acesso em: 12 mar. 2023.
SANTOS, T. X. B.; BRITO NETO, R. da C. ATENDIMENTO HUMANIZADO NA RADIOTERAPIA: UM ESTUDO ACERCA DO CÂNCER DE PRÓSTATA NO BRASIL. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 10, p. 5381–5397, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i10.12198. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12198. Acesso em: 7 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i10.12198
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brazilian Journal of Radiation Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Licensing: The BJRS articles are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons license, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons license and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/