Annual Training Program in Radiological Protection in a Radiotherapy Service – A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15392/2319-0612.2024.2507

Keywords:

Annual Training, Radiological Protection, Radiotherapy, Multidisciplinary Team, Ionizing Radiation

Abstract

The safety and radiological protection in radiotherapy services are essential to ensure the safe use of ionizing radiation for the benefit of patients and involved professionals. Evaluative research on multidisciplinary teams regarding annual training in radiological protection in radiotherapy is scarce. It is crucial to understand how professionals from each area assess the acquired knowledge and apply theoretical precepts in the radiotherapy service. This study aimed to analyze the annual radiological protection training offered in a radiotherapy service, and as specific objectives, to map the knowledge of professionals from each area regarding radiological protection applied during training. This is a qualitative research of the case study type. Data collection occurred through semi-structured interviews, simple observation, and documentary analysis, organized in the ATLAS.ti software version 24. The results indicate significant challenges, including the lack of understanding of basic principles by professionals, the absence of integration between the team and supervisors, and the lack of clear definition of the training format in current regulations. The results were categorized into: professionals' knowledge of radiological protection; training weaknesses; training strengths; suggestions for training delivery methods and topics in radiological protection. More effective educational strategies, along with precise guidance on the training format, emerge as promising solutions to overcome these challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diego Saraiva de Mello, Instituto Federal de Santa Catarina

    Mestre em Proteção Radiológica. Pós-graduado em Radioterapia. Pós-graduado em Metodologia do Ensino Superior. Graduado em Radiologia. Possuo Formação em Radiologia Industrial, Segurança e Proteção Radiológica. Coordenador de cursos de pós-graduações lato sensu na área de Radiologia na Unyleya Educacional. Professor de pós-graduações lato sensu na Unyleya Educacional. Foi Professor em curso superior de Tecnologia em Radiologia na modalidade de ensino presencial entre 2013 e 2022. Foi supervisor do Centro de Diagnóstico por Imagem (CDI) do Hospital Nossa Senhora da Conceição. Foi sócio proprietário da empresa UNITEC. Atuou como Tecnólogo em Radiologia, responsável pela realização de exames de radiodiagnóstico e principalmente exames de Tomografia Computadorizada, adquirindo ampla experiência em atendimentos de urgência, emergência e ambulatorial. 

  • Gerusa Ribeiro, Instituto Federal de Santa Catarina

    Enfermeira, Doutora e Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (UFSC), Especialista em Biossegurança. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) Campus Florianópolis. Doutorado Sanduíche em Porto, Portugal na Escola Superior de Enfermagem do Porto. Líder do Grupo de Pesquisa EST - Educação, Saúde e Trabalho (IFSC) e Integrante do Grupo de Estudos sobre Trabalho, Cidadania, Saúde e Enfermagem (UFSC). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa do Centro de Pesquisas Oncológicas (CEPON) Florianópolis, Santa Catarina. Avaliador SETEC/MEC. Membro do Colegiado Acadêmico do Mestrado Profissional em Proteção Radiológica. Associada da Sociedade Brasileira de Proteção Radiológica.

References

MACIEL, J. R. M.; MOTA, J. C. M. CÉSIO-137: UMA ANÁLISE JURÍDICA SOBRE O ACIDENTE RADIOLÓGICO DE GOIÂNIA-GO. Anais Jornada Jurídica da Faculdade Evangélica de Goianésia, Goianésia, v. 2, n. 1, p. 2019.

FAGUNDES, J. S. et al. Lições aprendidas com acidentes radiológicos nas exposições médicas em radioterapia. Brazilian Journal of Radiation Sciences, v. 6, n. 2A, 2018. DOI: 10.15392/bjrs.v6i2A.506. Disponível em: https://www.bjrs.org.br/revista/index.php/REVISTA/article/view/506. Acesso em: 15 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.506

CNEN. NN 3.01. Diretrizes Básicas de Proteção Radiológica, Rio de Janeiro, RJ, 29 out 2014. Disponível em: http://appasp.cnen.gov.br/seguranca/normas/pdf/Nrm301.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.

CNEN. NN 6.10. Requisitos de segurança e proteção radiológica para Serviços de radioterapia, Rio de Janeiro, RJ, 10 dez 2014. Disponível em: https://www.gov.br/cnen/pt-br/acesso-rapido/normas/grupo-6/grupo6-nrm610.pdf.

BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução da Diretoria Colegiada - RDC Nº 20, de 2 de fevereiro de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 fev. 2006, Seção 1, p. 43.

REGO, F.; PERALTA, L. Portuguese students' knowledge of radiation physics. Physics Education, [Publisher Location], v. 41, n. 3, p. 259-262, 2006. DOI: https://doi.org/10.1088/0031-9120/41/3/009

SILVA, André Coelho da. As radiações na medicina: o que dizem livros didáticos de física do ensino médio? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 222, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p222

PAIVA, E. (2016). The Inverse-Square Law and the Exponential Attenuation Law Used to the Shielding Calculation in Radiotherapy on a High School Level. The Physics Teacher, v. 54, n. 4, p. 239-242 DOI: https://doi.org/10.1119/1.4944368

OHNO, Y.; KAORI, H. Lessons learned from accidental exposures in radiotherapy. SAFETY REPORTS SERIES No. 17. Viena: International Atomic Energy Agency, 2000.

YIN, R. K. Case study research: Design and methods. Sage publications, 2015.

FRIESE, S. (2012). ATLAS.ti 7 user manual. Berlin: ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH. Disponível em: http://atlasti.com/manuals-docs. Acesso em: 01 ago. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Edições 70, 2016. p. 297-317.

BATISTA, V. M. D., BERNARDO, M. O., MORGADO, F., & ALMEIDA, F. A. Proteção Radiológica na perspectiva dos profissionais de saúde expostos à radiação. Rev. bras. enferm., v. 72, n. Suppl 1, p. 9-16, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/5sKySsS4WRHqkXNgX9xzMFR/?lang=en. Acesso em: 18 nov. 2022.

LUZ, R. Z. A proteção radiológica no serviço de radioterapia sob a ótica dos profissionais de enfermagem. Florianópolis, 2021. 126 f. Dissertação (Mestrado em Proteção Radiológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina.

ZANZI, L. et al. Impact of organizational culture on patient safety and satisfaction. The Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, v. 45, n. 3, p. 201-210, 2019.

LIMA, G. S. O Conceito de Compreensão em Bakhtin e o Círculo: Reflexões para Pensar o Processo Educativo. Bakhtiniana, v. 15, n. 3, p. 297-317, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457348458

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Editora, 2015.

CEZAR, D. M., PAZ, A. A., COSTA, M. R., PINTO, M. E. B., & MAGALHÃES, C. R. Percepções dos médicos sobre a educação a distância e a contribuição da especialização em Saúde da Família. Interface (Botucatu), v. 23, n. Supl. 1, e180037, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.180037. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180037

SILVA, L. D. P., ROSIM, D., PAGOTTO, D. P., & BORGES JUNIOR, C. V. A educação a distância na área da saúde: um estudo da percepção dos conselhos profissionais no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 44, p. 1-16, 2021.

SIGNORINI, A. V., AYRES, A., SEIMETZ, B. M., FLORES, L. S., & OLCHIK, M. R. Aprendizagem EAD em saúde: análise de uma vivência. Rev. CEFAC, v. 14, n. 5, p. 899-906, 2012.

MACÊDO, W. T. P.; FIGUEIREDO, B. M.; REIS, D. S. T.; BARROS, S. H. P.; RAMOS, M. C. A.; SILVA, S. E. D. Adesão dos profissionais de enfermagem às práticas educacionais. Rev. Fun Care Online, v. 11, n. 4, p. 1058-1064, jul./set. 2019. DOI: 10.9789/2175-5361.2019.v11i4.1058-1064. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2019.v11i4.1058-1064

MENDONÇA, F. A.; CARVALHO, J. P. R. Radioterapia Guiada por Imagem. [S. l.], 2023. Disponível em: https://www.morebooks.de/store/pt/book/radioterapia-guiada-por-imagem/isbn/978-620-4-73772-2. Acesso em: 12 mar. 2023.

SANTOS, T. X. B.; BRITO NETO, R. da C. ATENDIMENTO HUMANIZADO NA RADIOTERAPIA: UM ESTUDO ACERCA DO CÂNCER DE PRÓSTATA NO BRASIL. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 10, p. 5381–5397, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i10.12198. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12198. Acesso em: 7 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i10.12198

Downloads

Published

2024-10-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Annual Training Program in Radiological Protection in a Radiotherapy Service – A Case Study. Brazilian Journal of Radiation Sciences, Rio de Janeiro, Brazil, v. 12, n. 4, p. e2507, 2024. DOI: 10.15392/2319-0612.2024.2507. Disponível em: https://www.bjrs.org.br/revista/index.php/REVISTA/article/view/2507. Acesso em: 2 may. 2025.